забезпечує український бізнес інформацією, аналітикою та технологічними рішеннями для ефективної та безпечної роботи.
Головне за 20.11.2025 по темі: Воєнний стан: наслідки для бізнесу
ЕкспортОпрацьовано: 14340 джерел
Виявлено: 3 публікації за 20 листопада
-
Як воєнний стан вплинув на нарахування 3% річних та інфляційних втрат за ст. 625 ЦК України?
Воєнний стан запровадив мораторій на нарахування 3% річних та інфляційних втрат у кредитних і позикових відносинах з 24 лютого 2022 року, але для інших господарських договорів мораторій не діє. Позовна давність була продовжена, але з вересня 2025 року її перебіг відновлено, що обмежує можливість стягнення компенсацій трьома останніми роками. Джерело
-
Які зміни внесено у порядок акредитації освітніх програм під час воєнного стану?
Заклади освіти, переміщені з окупованих територій або зон бойових дій, можуть отримувати умовну акредитацію без проведення експертизи та оплати її вартості. Термін дії сертифікатів продовжено до трьох років після припинення воєнного стану, а Державна служба якості освіти здійснює постакредитаційний моніторинг. Джерело
-
Які особливості відпусток в умовах воєнного стану?
В умовах воєнного стану встановлено обмеження тривалості щорічної відпустки до 24 днів, можливість перенесення невикористаних днів, а також збереження права на соціальні та спеціальні відпустки. Особливу увагу приділено відпусткам для ВПО, мобілізованих та переміщених роботодавців, що забезпечує їх соціальний захист. Джерело
-
Чи можна стягувати 3% річних та інфляційні втрати за період прострочення, що тривав більше трьох років?
Так, за умови, що позовна давність не спливла до 2 квітня 2020 року, кредитори можуть стягувати 3% річних та інфляційні втрати за весь період прострочення, навіть якщо він тривав більше трьох років. Після відновлення перебігу позовної давності з вересня 2025 року це право обмежується трьома останніми роками. Джерело
-
Який правовий статус 3% річних та інфляційних втрат у порівнянні зі штрафними санкціями?
3% річних та інфляційні втрати мають компенсаційний характер і не є штрафними санкціями. Це означає, що мораторії, які поширюються на штрафні санкції, не впливають на можливість їх стягнення, що підтверджено судовою практикою. Джерело
Кожне з питань — це короткий підсумок змісту публікацій за день. Повний список першоджерел з посиланнями та розширений підсумок за добу доступні у комерційній версії Платформи LIGA360.
Воєнний стан в Україні: правові особливості стягнення 3% річних за ст. 625 ЦК, зміни в акредитації освіти та регулювання відпусток у 2025 році
Введення воєнного стану в Україні з 24 лютого 2022 року спричинило значні зміни у правовому регулюванні різних сфер, зокрема у застосуванні ст. 625 Цивільного кодексу щодо компенсації 3% річних та інфляційних втрат за прострочення грошових зобов’язань. Законодавство встановило мораторій на нарахування цих платежів у кредитних і позикових відносинах, але для інших господарських договорів мораторій не діє, що підтверджено судовою практикою. Відновлення перебігу позовної давності з вересня 2025 року обмежує можливість стягнення компенсацій трьома останніми роками, що має важливе значення для кредиторів та боржників у період воєнного стану. Кабінет Міністрів України вніс зміни до порядку акредитації освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти, що діють в умовах воєнного стану. Заклади освіти, переміщені з тимчасово окупованих територій або зон бойових дій, можуть отримувати умовну акредитацію без проведення експертизи та оплати, а терміни дії сертифікатів продовжено до трьох років після припинення воєнного стану. Це дозволяє зберегти освітній процес і якість освіти в складних умовах війни. Правове регулювання відпусток у період воєнного стану також зазнало суттєвих змін. Визначено, що міжнародні стандарти та національне законодавство гарантують право на щорічні, додаткові, соціальні та спеціальні відпустки, а воєнний стан встановив тимчасові обмеження, зокрема максимальну тривалість щорічної відпустки до 24 днів та можливість перенесення невикористаних днів. Особливу увагу приділено відпусткам для внутрішньо переміщених осіб, мобілізованих працівників та переміщених роботодавців, що забезпечує соціальний захист у складних умовах воєнного часу.